logind

Opret konto

Når du har oprettet en konto, kan du spore din betalingsstatus, følge bekræftelsen, og du kan også vurdere rejsen, når du er færdig med turen.
Brugernavn*
Adgangskode*
Bekræft adgangskode*
Navn*
Efternavn*
Email*
Telefon*
Land*
*Oprettelse af en konto betyder, at du er okay med vores Terms of Service and servicevilkår og fortrolighedserklæring.

Already a member?

logind

logind

Opret konto

Når du har oprettet en konto, kan du spore din betalingsstatus, følge bekræftelsen, og du kan også vurdere rejsen, når du er færdig med turen.
Brugernavn*
Adgangskode*
Bekræft adgangskode*
Navn*
Efternavn*
Email*
Telefon*
Land*
*Oprettelse af en konto betyder, at du er okay med vores Terms of Service and servicevilkår og fortrolighedserklæring.

Already a member?

logind

ORISSA – en rejse til Indiens oprindelige folk

0
Indien
Fra20.100 kr.
Indien
Fra20.100 kr.
Dit navn*
Email adresse*
Din forespørgsel*
Gem på ønskelisten

Tilføjelse af turen til ønskelisten kræver en konto

1855
Varighed - 18 dage
Tilgængelighed - Året rundt
København
Kolkata
Rejseform - Kulturrejse
Rejsetype - Individuel rejse
Den tropiske delstat ved den Bengalsk Bugt er mest kendt for templerne i Bhubaneswar, Konark og Puri. Men Orissas bjergrige bagland er hjemsted for en stor del af Indiens oprindelige folk, der udgør en fjerdedel af Orissas befolkning. Stammerne opdeles i over 60 etniske grupperinger, og i næsten lige så mange sproglige.

Et besøg hos disse folk efterlader et uudsletteligt indtryk, og sætter på den mest forunderlige måde ens eget liv i relief.

Selvom Orissas stammefolk naturligt og uundgåeligt integreres gradvist i det omkringliggende samfund, lever flere af disse individuelle samfund stadig relativt afsondret og autonomt. De kæmper for at bevare deres traditionelle, unikke kultur i et politisk klima, der somme tider ’glemmer’ sin multikulturelle og menneskeretslige profil til fordel for økonomiske interesser.

Det er ofte ikke muligt at besøge stammerne i deres landsbyer. De ugentlige markeder er typisk dér, hvor vi har de bedste muligheder for at møde og opleve menneskene og deres håndværk. Når vi besøger stammerne, skal vi ofte vandre for at komme frem. Infrastrukturen er ikke særligt veludviklet.

Det er ikke hård fysisk vandring som på en trekkingtur, men alle skal være indstillet på, at det kræver lidt at komme frem. Nogle steder vandrer vi stejlt opad gennem frodige grønne bjerge og gennem den tætte skov, andre gange må vi krydse floder og bække.

På alle vore ture henstiller vi til, at der udvises respekt for de mennesker og lokalsamfund vi besøger. Det gælder i særlig grad besøg i denne region. De små lokalsamfund er socialt sårbare. I visse af områderne er det f.eks. kun tilladt at fotografere til privat brug, mens det ikke er tilladt at fotografere til kommerciel anvendelse. Vi opfordrer til, at I altid spørger jer for inden at I ’skyder’ løs.

Tilmelding skal ske i god tid, da vi skal indhente speciel tilladelse for rejser i dette område.

ORISSA - en rejse til Indiens oprindelige folk

PROGRAM

1. DAGAfrejse Danmark - klar til nye eventyr

Afrejse fra København.

2. DAGKolkata – Bhubaneswar: bytur i Kolkata og vidererejse mod Bhubaneswar

I begynder rejsen i Kolkata (tidl. Calcutta), Vest Bengalens hovedstad og Britisk Indiens hovedstad indtil 1911. En voldsom men smuk oplevelse. Kolkata er en by med mange kontraster. Ikke blot mellem armod og luksus, men også mellem årtusinde gamle kulturtræk og en hypermoderne livsstil og teknologi. De melankolske bengalere er meget hengivende over for byen og dens traditioner. Det er overvejende hinduer – men også mange muslimer bor i byen, der også præges af flygtninge fra Bangladesh og disses efterkommere. Skønt Kolkata er fattig rent økonomisk har byen rige, kulturelle traditioner inden for digtning, musik, og kunst, og den har en sjæl som få andre byer. Om formiddagen byvandring. Her ser I blandt andet Victoria Memorial og Kalighat templet, der i 1809 blev bygget på fundamentet af det oprindelige Kalighat temple, og har givet navn til byen. Englænderne brugte navnet Cacutta, men i dag har byen taget sit oprindelig navn tilbage som så mange andre indiske byer. Myterne fortæller, at da byens beskyttende gudinde, Kali døde og hendes lig blev skåret op faldt en af hendes finger her, hvilket gør Kalighat templet til et vigtig pilgrimsmål for hinduer.

Et andet vigtigt landmærke i byen er Victoria Memorial bygget af briterne, da Calcutta var hovedstad i ”The Indian Empire under the Crown”. Stilen er en kombination af italiensk renæssance og Moghulsk arkitektur og var briternes forsøg på at skabe et storslået modstykke til Taj Mahal. I dag er Victoria Memorial et museum over’ Raj’ tiden i Indien.
Om eftermiddagen tager I af sted med tog til Bhubaneswar.

3. DAGBhubaneswar: besøg i templernes by

Bhubaneswar er berømt for sine mange smukke templer, og visse kan dateres helt tilbage til det 7. århundrede. Gemt bag en høj mur ligger det store Lingaraj tempel, der sammen med Jagannath templet repræsenterer et arkitektonisk højdepunkt i 1000-tallets Orissa. Der er adgang forbudt for ikke-hinduer, men for et par få rupees er det muligt at bestige en særlig platform uden for og herfra se ned over tempelområdet. Templet domineres af det 54 meter høje tempeltårn, som er dækket af skulpturer, der i sin symbolik viser hinduismens sejr over buddhismen. Bindu Sagan Tank, eller ’Ocean Drop Tank’ nord for templet siges at indeholde vand fra alle hellige vandløb, søer, vandbassiner og tanke i Indien! Drejer det sig om at vaske synder bort er det simpelthen her det foregår – ingen andre bassiner eller vandløb vasker så rent. I tvillingebjergene Khandagiri og Udaygiri ser I de huler, som Jain munkene i det 2. århundrede f.v.t. udhuggede og boede i. I besøger også ’The Tribal museum’ som giver en bred og god introduktion til de mange forskellige stammekulturer, I skal opleve i løbet af de næste par dage. I overnatter i Bhubaneswar.

4. DAGBhubaneswar - Baliguda: vidererejse gennem frodige landskaber

I kører til Baliguda gennem frodigt grønt landbrugsland, og undervejs besøger I Itamati stammens landsbyer. Deres fine vævekunst producerer de smukkest stoffer på væve skabt af pinde og snor. I løbet af dagen stiger I gradvist og kører gennem Taptapani bjergene med frodig skov. I er nu på vej ind i Orissas højland. Om aften ankommer I til Baliguda, hvor I overnatter.

5. DAGBaliguda: besøg hos Desia Kondh stammen

I dag vandrer I ind i Barakhamba-området, hvor I skal besøge nogle af Desia Kondh stammens afsidesliggende landsbyer. Desia Kondh stammens vigtigste kendetegn er ansigtstatoveringer. Omverden kender ikke meget til denne stamme, der er sjældent besøgt. I vælger selv, hvor langt I vil vandre ind i området. I overnatter i Baliguda.

6. DAGBaliguda – Kothagargh – Rayagada: blandt stammefolk og farverige markeder

I dag kører I til Belghar-området og besøger Kuttiya stammens ugentlige marked. En gang om ugen kommer stammens medlemmer fra deres landsbyer til markedet for at sælge deres varer, men i lige så høj grad for at udveksle informationer og få de seneste nyheder med tilbage til landsbyen. Efter markedet forsætter I for at besøge Kutia Kondhs landsbyer. Kutia Kondh stammens kvinder er tatoveret i hovedet og på hænderne. Tatoveringernes geometriske mønstre skal sikre, at kvinderne kan genkende hinanden i åndeverden efter deres død. Stammen er desuden berømt/berygtet for – i et andet århundrede – at have ofret mennesker.

7. DAGRayagada – Chatikiona – Jeypore: besøg hos flere forskellige stammefolk

I vandrer til en af Orissa mest traditionelle stammer, Dongria kondh. Stammen omfatter ca. 450 familier, i alt ca. 1600 mennesker. De taler ’Kuvi’ et dravidisk sprog, og lever af ager- og skovbrug. Flerkoneri er udbredt her. Det at have flere koner er et tegn på velstand, og de kan hjælpe til med landbruget og sikre en større høst. I besøger deres landsbyer i Noyamgiri bjergene, og på vej ned kan I slå følge med Dongira stammens mænd og kvinder, når de går ned til det ugentlige marked for at sælge deres grøntsager og frugt. På det ugentlige marked i Chatikona kommer både Dongira, Dom og Desias stammerne for at sælge deres varer og udveksle nyheder. Selvom vi ikke forstår deres sprog, er det altid spændende at opleve et sådant marked. Sidst på dagen kører I til Jeypore, hvor I overnatter.

8. DAGJeypore – Ankadeli – Lamptaput – Jeypore: I fortsætter til afsidesliggende landsbyer

I dag besøger I det ugentlige marked for Bonda, Godabas, Parajas og Mali stammerne. Bonda stammen (det nøgne folk) holder til i afsidesliggende landsbyer i bjergene i selvvalgt isolation. Bonda stammen er meget reserveret. De lever af at dyrke ris ved vekselbrug – det vil sige landbrug, hvor man opdyrker et lille stykke jord i en sæson og et nyt i den næste. De holder geder og køer, og det er kun muligt at møde dem på det ugentlige torsdagsmarked. De opsigtsvækkende Bondakvinder er klædt i et stykke klæde svøbt om livet, mens overkroppen er dækket af perlesmykker, halskæder og halsringe af kobber og sølv. De barberer deres hoveder og udsmykker dem med palmeblade og farvestålene fletninger af stof og perler. Deres klæder er af groft vævede stoffer af ’kerang’ fiber indsamlet i skoven og vævet på en primitiv væv af bambus. Bondaerne er blandt de ældste etniske stammer i Indien og deres afsondrethed betyder, at sikke og traditioner er relativt uændrede over århundreder. Det anslås, at der i dag er 6000 medlemmer af Bonda stammen tilbage. På vejen tilbage til Jeypore besøger I landsbyen i Litiput, kendt for sin keramik. I overnatter i Jeypore.

9. DAGJeypore – Gupteswar – Jeypore: I dag kører I videre til Dhuruba stammen

I dag kører I til Gupteswar, hvor I besøger Dhuruba stammen, der lever i skoven på grænsen ind til Madhya Pradesh. Mændene i stammen kan lide at smykke sig med rige ornamenter. I besøger også et huletempel dedikeret til Lord Shiva. Templet ligger i ’hidden mountain’ og er vidt berømt hos stammefolkene – et interessant eksempel på, hvordan lokal religion og folklore med tiden ofte smælter sammen med mainstream hinduisme. I overnatter i Jeypore.

10. DAGJeypore – Lamtaput - Jeypore: traditionelle danse

I dag vandrer I til Bodo Gadaba stammens landsby, hvor I skal overvære deres traditionelle danse kaldet Dhemsa. Dansen bliver fremført af kvinderne i stammen, mens mændene spiller på fløjte og trommer. Nogle gange synger kvinderne, andre gange er det blot instrumentalt. Kvinderne har specielle sarier på til dansen kaldet Kerang. Disse må kun bruges, når de danser de rituelle danse. De ældre kvinder i stammen går med enorme øreringe, mens mange af de yngre kvinder ikke viderefører denne skik. Under det meste af dansen er kvinderne bøjet forover, mens de danser på hælene eller på ydersiden af deres fødder. Det hele foregår i faste kombinationer af skridt. Efter at have gentaget tre skridt, så fire for til sidst at nå otte kommer klimakset, hvor kvinderne i indviklede mønster passerer gennem hinandens arme. Det er en hel speciel oplevelse at se denne særprægede kunstart, hvor de overleverede danse bliver danset som tak til Gudinden for en god høst. På vej tilbage til Jeypore stopper I på Lamtaput marked. I overnatter i Jeypore.

11. DAGJeypore – Laxmipur – Rayagada: tempelceremonier

I kører mod Rayagada. Undervejs besøger I Desia kondh og Paraja stammens landsbyer. I Koraput besøger I Jagannath Templet, bygget i 1972. Her er det tilladt for ikke-hinduer at komme ind. I får mulighed for at overvære tempelceremonierne, som ligner de der foregår i det store Jagannath tempel i Puri. I besøger også ’The Tribal museum’ i Koraput, før vi når Rayagada, hvor I overnatter.

12. DAGRayagada – Taptapani – Chilka: markedsbesøg og tur til den frodige skov

I besøger Soura folkets ugentlige marked. Stammen består af godt 300.000 mennesker, delt op i ni undergrupper. Soura kvinderne putter store træstifter i deres øreflipper til disse over årene bliver så elastiske og udvidede, at de når skulderen, et tegn på stor skønhed. Soura stammen praktiserer svedjebrug og vekselbrug, hvor de dyrker ris, gurkemeje og majs. Religionen er shamanistisk, de tilbeder skovånder og praktiserer polygami. Efter besøget her begiver i jer ind i den frodige skov til den varme kilde i Taptapani – Tapta betyder varm og Pani betyder vand. Det varme vand siges at have helbredende virkninger. Via en kanal bliver det næsten kogende vand ledt ind i en dam, hvor folk kan dyppe sig i det helbredende vand. En stor kampesten ved kildens udspring bliver af de lokale stammer tilbedt som gudinden Kandhuni. I overnatter i Chilka.

13. DAGChilka – Narasinghpur – Puri: sejltur på Chilkasøen og besøg i fuglereservat

Tidlig morgen sejler I på Chilkasøen, den største brakvandssø i Asien. Søens vand er en blanding af saltvand fra Den Bengalske Bugt og ferskvand fra Mahandifloden. Dette skaber en lavvandet sø på over 900 km2, et rent paradis for utroligt mange forskellige fuglearter. Om vinteren strømmer tusindvis af trækfugle hertil, nogle så langt væk fra som Sibirien. Vi besøger Nalabana fuglereservatet, hvor der udover de mange fugle er mange varianter af reptiler såsom skildpadder, firben og slanger. Langs kysten ligger små fiskerlandsbyer, og har I lyst, kan I besøge en af dem og se den daglige fangst af rejer, krabber og makreller. I forsætter mod Puri via Narasinghpur.

14. DAGPuri – Konark: på opdagelse blandt storslåede templer

I Puri ser I hinduernes pilgrimssteder. Det kendte Jagannath Tempel fra 1400-tallet, kronet af Vishnu-symboler, dominerer totalt landskabet. Templet er, med sine udskæringer og relieffer, et fint eksempel på arkitekturen i Orissa. Som ikke-hindu er man desværre afskåret fra at komme ind i templet. Om eftermiddagen besøger I det smukke Soltempel fra 1200-tallet i Konark med sine formidable udskæringer af krigsscener, løver i naturlig størrelse og enorme elefanter. Alt udført i den høje standard, som kendetegner den traditionelle indiske billedhuggerkunst. På vej tilbage til Puri stopper I i Ragurajpur, en landsby fuld af fabelagtigt dygtige billedkunstnere. Kunsthåndværket er gennem generationer gået i arv fra far til søn, og mange af byens huse er dekoreret til gudinden Lakshmis ære. I overnatter i Puri.

15. DAGPuri – Ratnagiri – Lalitgiri – Udaygiri – Bhubaneswar: besøg ved buddhistiske ruiner

På vejen til Bhubaneswar besøger I tre buddhistiske ruiner. De storstilede udgravninger i Ratnagiri har indtil nu afsløret resterne af to store klostre, en stor stupa, et buddhistisk universitet, et utal af skulpturer og løftestupaer, det vil sige stupaer, der blev bygget i håbet om, at det man bad om ville blive indfriet. Området var et af buddhismen stærkeste holdepunkter i Indien. Fra det 6. til 12. århundrede var her et rigt og stærkt buddhistisk liv. I Lalitgiri har arkæologerne fundet en guldkiste, som man mener indeholder de jordiske rester af Buddha, samt en række guld og sølv statuer og kulturgenstande. Disse kan I se på det lille museum. I udgravningerne i Lalitgiri har man fundet resterne af et 20 meter højt temple, hvor man udfra inskriptionerne kan datere det til det 2. århundrede. Hulerne i Udaygiri stammer fra det 1. århundrede, de er skabt af jainistiske munke under den først kendte hersker af Orissa, kong Kharavela. Hulerne, som er i flere etager og følger klippens naturlige udformning, var både et tidligt’ lejelighedskompleks’ for munkene, samt et sted hvor de kunne udøve deres håndværk. Mest berømt er Hathi Gumpha (elefantens hule), hvor vægdekorationerne beretter om Kharavela kongernes triumfer. Senere blev området indlemmet i et af de største buddhistiske komplekser i Orissa. Udgravninger har afsløret et stort antal rige og smukt udhuggede Bodhisattvaskulpturer og resterne af det forhistoriske kloster Madhavapura Mahavihara. På trods af de allerede talrige og uvurderlige fund, tror arkæologerne ikke, at de har afdækket blot en brøkdel af det jorden gemmer. Klosterruinerne i Udaygiri er af nyere dato end dem der er fundet i Ratnagiri og Lalitgiri, og stammer fra det 7. til 12. århundrede. Lige før I når Bhubaneswar kommer I til Dhauli ved floden Daya. Stupaen og klostret blev skabt i år 272 f.v.t. af Kalinga-Nippon-Buddah Sangh. Efter at have ført blodig krig mod Kalinga og buddhismen, var det på dette sted at kong Ashoka den Store lod sig omvende til buddhismen og de store klipperelieffer stammer fra denne tid. Efter sin omvendelse tilskyndede den tidligere så blodtørstige og grusomme kejser sine administratorer til at regere landet med retfærdighed og medfølelse. I overnatter i Bhubaneswar.

16. DAGBhubaneswar – Kolkatar: på spændende togtur til Kolkata

I tager toget til Kolkata, en tur på 7 timer. Det er altid en oplevelse at køre med tog i Indien. Her kommer sælgerne ned gennem gangene og faldbyder de mest utrolige ting. Lækre snacks, frugt og chai; blomsterkranse, aviser til de der kan læse, kamme, tyggegummi, sikkerhedsnåle, kuglepenne og alskens anden tingel-tangel. Om eftermiddagen kan I gå en tur i Kolkatas gader og basarer.

17. DAGKolkata: rundt i Kolkata

I besøger det store jain tempel, Det Indiske Museum, de tidligere britiske regeringsbygninger og Eden haven, opkaldt efter den tidligere Lord Aucklands søster. Inde i haven finder man The Calcutta Cricket Ground. Vi besøger også Dakshiawar templet, den botaniske have og Belur Math, hvorfra grundlæggeren af Ramakrishna Missionen, Ramakrishna spredte sit budskab om harmoni mellem alle verdens religioner.

18. DAGAfrejse Kolkata - København

Så går turen hjemad igen med baggagen fuld af oplevelser og indtryk.

ORISSA - en rejse til Indiens oprindelige folk

PRIS

20.100 kr. for 18 dage

Valgfri afrejsedato året rundt
Individuel, skræddersyet rejse som kan tilpasses ønsker og behov.

Inkluderet:

  • Fly København-Delhi t/r & lufthavnsskatter og afgifter
  • Ophold på gode turistklasse hoteller 
  • Daglig morgenmad alle steder 
  • Nogle stedet helpension
  • Al transport i egen bil med chauffør 
  • Sightseeings inklusiv entréer og lokal engelsktalende lokalguide

Ikke inkl.: Forsikringer, visum, fakturagebyr 90 kr og frivillig bidrag til NGO 7 kr. & alt ikke beskrevet under “Inkluderet” såsom forplejning udover nævnte og drikkepenge.

Alle rejser, vi udbyder, er omfattet af pakkerejseloven, dækket af rejsegarantifonden og produktansvarsforsikring.

ØSTINDIEN andre rejser
FRA DELHI TIL KOLKATA tværs over Nordindien
En alsidig og fascinerende rundrejse – fyldt med historie, kultur og natur

FRA DELHI TIL KOLKATA – tværs over Nordindien

Varighed – 15 dage
Tilgængelighed – Året rundt – bedst efterår, vinter og forår
Delhi, Indien
Denne tur bringer jer rundt om de traditionelle højdepunkter i Nordindien, Taj Mahal i Agra og Vindenes Palads i Jaipur. Videre fra mogulernes Rajasthan til de klassiske seværdigheder midt i Indien, hvor pilgrimme bader og beder i Ganges, mens aberne danser, hopper og lopper i Varanasis mange templer. I fortsætter […]
Fra19.700 kr.
Se detaljer
Indien

ORISSA – en rejse til Indiens oprindelige folk

Varighed - 18 dage
Tilgængelighed - Året rundt
Kolkata
Den tropiske delstat ved den Bengalsk Bugt er mest kendt for templerne i Bhubaneswar, Konark og Puri. Men Orissas bjergrige bagland er hjemsted for en stor del af Indiens oprindelige stammer, der udgør en fjerdedel af Orissas befolkning. Stammerne opdeles i over 60 etniske grupperinger, og i næsten lige så […]
Fra20.100 kr.
Se detaljer
Indien Orissa individuel rejse
Indien

SOLTEMPEL, FUGLEKIGGERI OG DEJLIGE STRANDE – små oaser i Orissa

Varighed - 13 dage
Tilgængelighed - Året rundt
Bhubaneshwar
Nogle af Indiens smukkeste og mest særprægede templer ligger i Orissa. Gå på opdagelse i det imponerende soltempel i Konark, som blev bygget til ære for solguden Surya. Se også 1100-tals templet i kystbyen Puri, hvor hinduer kommer for at kombinere pilgrimsrejse med badeferie.
Fra16.200 kr.
Se detaljer
ganesh